آشنایی با کار کارشناس پشتیبانی نرم افزار

آشنایی با کار کارشناس پشتیبانی نرم افزار

کار کارشناس پشتیبانی نرم افزار چیست؟

کار کارشناس پشتیبانی نرم افزار مانند کارشناس استقرار، معمولا حل مشکلات کاربران نرم افزار در شرکت های تولید کننده نرم افزار و یا مراکز تعمیرات و پشتیبانی می باشد. در اغلب شرکت های تولید کننده نرم افزار یک بخش به نام واحد پشتیبانی وجود دارد که در آن افراد متخصص پشتیبانی به ارائه خدمات به مشتریان شرکت می پردازند. برای روشن شدن مطلب چند مثال به شرح زیر ارائه می دهیم : 

  • در صورتی که شما کارشناس پشتیبانی از نرم افزارهای شرکت مایکروسافت (تولید کننده سیستم عامل Windows و برنامه های کاربردی مثل Office ) باشید، در طول روز احتمالا کاربران بسیاری که از نرم افزارهای مذکور استفاده می کنند از طریق مختلف مثل ایمیل، تلفن، چت آنلاین و یا سرویس های خاص شرکت، با شما ارتباط برقرار کرده و برای حل مشکلات بوجود آمده در نرم افزار یا پاسخ به سوالات شان، از شما درخواست راهنمایی و کمک می کنند و شما باید مشکلات آنها را حل کرده و یا اینکه به سوالات فنی و تخصصی آنها پاسخ بگویید.

  • ممکن است که شما کارشناس پشتیبانی نرم افزار در یکی از شرکت های ایرانی تولید کننده محصولات نرم افزاری مالی و حسابداری باشید. در این صورت ممکن است یک کاربر از شرکت مشتری با شما تماس بگیرد و در خصوص ایجاد اشکال در صدور سند حسابداری در سیستم نرم افزاری از شما سؤال نماید. در این حالت شما باید بهترین راه حل را برای رفع مشکل مشتری سازمان خود پیدا کرده و به او پیشنهاد کنید. 

در ۲ مثال فوق و مثال هایی از این قبیل، شما به عنوان یک کارشناس خبره پشتیبانی لازم است نسبت به وظایف خود کاملا آگاه بوده و از تخصص بالایی در کار خود برخوردار باشید، چون در غیر این صورت امکان ارائه خدمات مناسب به مشتریان را نخواهید داشت. 

قبلا ارائه خدمات پشتیبانی نرم افزار در بسیاری از موارد به صورت حضوری و در محل مشتری صورت می گرفت، اما امروزه در پی گسترش شبکه های اطلاعاتی و اینترنت با سرعت مناسب در خانه ها و شرکتها، بسیاری از شرکت ها خدمات پشتیبانی خود را به صورت آنلاین و با استفاده از ابزارهای مبتنی بر اینترنت به مشتریان ارائه می دهند. مطمئنا این کار از هزینه های پشتیبانی آنها بسیار می کاهد و بهره وری کار کارشناسان پشتیبانی را به طرز چشمگیری افزایش می دهد. 

نکته دیگر اینکه گاهی اوقات شما به عنوان کارشناس پشتیبانی نرم افزار تنها به دانش فنی و کامپیوتری نیاز دارید، ولی گاهی اوقات برای اینکه کار خود را به درستی انجام دهید، به اطلاعات و تخصص های دیگری غیر از تخصص فنی نیاز خواهید داشت. به عنوان مثال اگر وظیفه شما پشتیبانی از نرم افزار حسابداری است، باید علاوه بر شناخت کامل ساختار نرم افزار، بانک اطلاعاتی مورد استفاده و سایر موارد نرم افزاری، به مباحث حسابداری و مالی نیز احاطه داشته باشید. 

کارشناس پشتیبانی و کارشناس استقرار نرم افزار ویژگی های مشترک کاری زیادی با یکدیگر دارند و در بسیاری از مواقع پست های خود را با یکدیگر جابجا می کنند و گردش شغلی در این حوزه زیاد است. 

 

وظایف کارشناس پشتیبانی نرم افزار

  • نصب مجدد نرم افزار بر روی سرور یا کامپیوتر مشتری در صورت خرابی آن پس از استقرار و نصب اولیه

  • انجام تنظیمات مورد نظر مشتری در نرم افزار با توجه به نیازهای جدید بوجود آمده برای او

  • شرکت در جلسات داخلی گروه پشتیبانی برای هماهنگی بیشتر با اعضای تیم 

  • آموزش مشتریان در خصوص نحوه استفاده از نرم افزار، اخذ گزارش ها و روش برخورد با خطاهای احتمالی

  • شرکت در کلاس های آموزشی تخصصی برای ارتقاء سطح دانش و مهارت خود 

  • ارائه گزارش های دوره ای به مدیر پشتیبانی

 

دانش و مهارت مورد نیاز کارشناس پشتیبانی نرم افزار

  • علاقه به حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات

  • تسلط کافی در کار با کامپیوتر و نرم افزارهای مربوطه

  • دقت و توجه به جزئیات

  • توان حل مساله

  • توان تصمیم گیری به موقع و درست

  • مهارت آموزش دادن به دیگران

  • مهارت های ارتباطی مناسب

 

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل کارشناس پشتیبانی نرم افزار

کارشناس پشتیبانی نرم افزار بهتر است دارای مدرک دانشگاهی مرتبط با سیستمی باشد که مسئول پیاده سازی و استقرار آن است. لذا معمولا برای پشتیبانی سیستم های مالی و اداری از فارغ التحصیلان رشته هایی همچون حسابداری، مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی و یا مثلا برای پشتیبانی نرم افزارهای کارخانه ای از رشته هایی همچون مهندسی صنایع و برای پشتیبانی برخی از نرم افزارهای تخصصی از فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر گرایش نرم افزار استفاده می شود.  

 

شخصیت شناسی کارشناس پشتیبانی نرم افزار

به طور کلی اگر به کامپیوتر و نرم افزار علاقه دارید، از حل کردن مشکلات دیگران لذت می برید و فرد خلاقی هستید، این کار به شما پیشنهاد می شود. اما در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

شخصیت شناسی کارشناس پشتیبانی نرم افزار بر اساس تست MBTI :

INTJ این تیپ شخصیتی از توانایی درک سیستم های پیچیده و منطق برخوردار است. او می تواند با کمک خلاقیت خود سیستم های جدید ایجاد کند.  

INTP این تیپ شخصیتی در تحلیل مسایل و ارائه راه حل های مبتکرانه (که از لازمه های این شغل است) تبحر زیادی دارد. او از کار در زمینه های فنی و حل مسایل پیچیده لذت می برد.

ESTJ این تیپ شخصیتی نیاز به سبک کاری سازمان یافته دارد و در جمع آوری، سازماندهی و تحلیل اطلاعات توانمند است.

ISTJ   این تیپ شخصیتی از دقت بالایی برخوردار است و دارای مهارت های فنی خوبی می باشد. او معمولا زمان زیادی را برای کار خود می گذارد.

ISTP این تیپ شخصیتی به رشته های فنی و فهمیدن چرایی و چگونگی کار کردن چیزها علاقه دارد. او مشاهده کننده خوبی بوده و به جزئیات و واقعیات توجه زیادی دارد. استفاده از تحلیل های منطقی به خوبی در کار این تیپ شخصیتی مشهود است.
 

درباره نویسنده

من درباره مشاغل، رشته های تحصیلی و کارآفرینی تحقیق می کنم و از طریق نوشتن و ترجمه مقاله، مشاوره و برگزاری سمینار به دانش آموزان، دانشجویان و کارجویان در انتخاب شغل و رشته تحصیلی و یا شروع یک کسب و کار جدید کمک می کنم.

مطالب مرتبط

3 نظر

  1. مریم

    سلام من تو یک شرکت معتبر نرم افزاری کارم کارشناس پشتیانیه و خیلی هم راضی ام البته خیلی سرم شلوغه و از صبح تا عصر باید کار کنم ولی به نظرم برای خانم ها خیلی خوبه . من میخواستم از بقیه سوال کنم که به نظر شما برای یه خانم که کامپیوتر خونده چه کاری بهتره – البته نمی خواهم خیلی هم فنی و پیچیده بشه

    پاسخ
    1. سپهر

      سلام . به نظرم اکثر کارهای کامپیوتری برای خانم ها مناسبه چون می تونند از هرکجا کارشون رو انجام بدن و نیازی به رفت و آمد روزانه به محل کار ندارن. مخصوصا برای اونهایی که بچه دارند خیلی مناسبه

      پاسخ
    2. محمودی

      سلام دوستان من فکر می کنم کارهای کامپیوتری اگرچه بنابه دلایل زیادی برای خانم ها خوب باشه ولی معمولا خانم ها چون برون گرایی بیشتری دارند خیلی کمتر حاضرند ساعت های طولانی بدون حرف زدن با کسی پای کامپیوتر بنشینند و کار کنند ولی کار پشتیبانی اون طوری که من دیدم مقداری کار کامپیوتر داره و از طرفی کارشناس پشتیبانی مرتبا با افراد مختلف هم ارتباط می گیره و به نظر من هم برای خانم ها مناسبه به شرطی که خیلی فنی نباشه

      پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.