کار کارشناس منابع انسانی

کار کارشناس منابع انسانی

کار کارشناس منابع انسانی چیست؟

کار کارشناس منابع انسانی وسیع و متنوع است و در واقع مسئول اجرای اکثر کارهای بخش منابع انسانی است. او که زیر نظر مدیر منابع انسانی کار می کند، وظایف مربوط به جذب، گزینش، مصاحبه و استخدام کارکنان جدید را بر عهده دارد.  پس از استخدام، باید با به خوبی نیروی کار جدید را با سازمان و شرکت آشنا سازد و وظایف و نقشی را که بر عهده دارد را برایش روشن سازد.

کارشناس منابع انسانی کارهای مربوط به نیروی کار موجود اعم از روابط کارکنان، ارزیابی عملکرد، حقوق و مزایا و امور رفاهی آنها را نیز انجام می دهد. همچنین به دلیل شناخت خوبی که از کارکنان دارد، نیازهای آموزشی را به خوبی تشخیص داده و به بخش آموزش اعلام می کند. بخش منابع انسانی همیشه با بخش آموزش رابطه نزدیکی دارد زیرا حوزه کاریشان به یکدیگر بسیار وابسته است. به طور کلی می توان گفت کار کارشناس منابع انسانی اجرای سیاست ها و دستورالعمل های تعیین شده برای حوزه منابع انسانی است.

 

وظایف کارشناس منابع انسانی

  • مشورت با مدیران ارشد و مدیران منابع انسانی برای شناسایی نیازهای استخدامی و تخصص های مورد نیاز

  • مصاحبه با متقاضیان کار در خصوص تجربه کاری، سطح تحصیلات، آموزش و مهارتها و توضیح جزئیات کار از جمله وظایف، مزایا و شرایط کاری برای متقاضیان

  • تماس با مراجع مربوطه و بررسی صحت سوابق متقاضیان

  • ارجاع متقاضیان واجد شرایط همراه با مدارک شان به مدیران ارشد ( معمولا مدیر منابع انسانی) برای تصمیم گیری در خصوص استخدام آنها

  • راهنمایی و آشنا ساختن کارمند جدید با سازمان یا شرکت، شغل و وظایف شغلی اش

  • حفظ گزارشات و مستندات مربوط به روند استخدام

  • نظارت بر روابط بین کارکنان و حل مشکلات احتمالی موجود – اگر اختلافی بین افراد یا بخش ها وجود داشته باشد، این وظیفه بخش منابع انسانی است که با واسطه گری آن را حل کرده و مانع تاثیر منفی آن در روند کاری سازمان یا شرکت شود.

  • ارزیابی عملکرد کارکنان – ارزیابی عملکرد یکی از ابزارهای کنترلی اساسی در هر سازمان یا شرکتی به حساب می آید که به صورت دوره ای مثلا شش ماه یکبار و یا سالانه انجام می گیرد. با بررسی عملکرد افراد میزان بهره وری و کارآیی آنها و تاثیر آن بر پیشرفت سازمان یا شرکت سنجیده می شود و در صورت نیاز تغییرات و تصمیمات لازم لحاظ می گردد.

  • تعیین حقوق و مزایای کارکنان متناسب با توانایی ها و وظایفی که بر عهده دارند. در صورت بروز مشکل یا شکایتی در این مورد، بخش منابع انسانی مسئول رسیدگی و پاسخگویی می باشد.

  • تعیین نیازهای آموزشی و اعلام آنها به بخش آموزش- کارشناس منابع انسانی شناخت بسیار خوبی از کارکنان و بخش های مختلف سازمان یا شرکت داشته و به خوبی می تواند نیازهای آموزشی آنها را شناسایی کند. کارشناس منابع انسانی پس از اعلام  نیازهای آموزشی به بخش آموزش ، مشاوره های لازم در خصوص نوع دوره های لازم و نحوه برگزاری آنها را نیز به آنها می دهد. 

 

کار مدیر منابع انسانی چیست؟

مدیر منابع انسانی از نیروی انسانی به شکلی مناسب در جهت رسیدن به اهداف سازمان یا شرکت استفاده می کند. او بر فرآیندهای جذب، مصاحبه، استخدام، آموزش، بکارگیری و حفظ کارکنان نظارت داشته، در برنامه ریزی های استراتژیک به مدیران  عالی مشاوره داده و به عنوان رابط بین کارکنان و مدیریت ارشد سازمان محسوب می شود.

مدیر منابع انسانی در واقع عنصر اصلی در سیاستگذاری در بخش منابع انسانی است.  او کارشناسان بخش منابع انسانی را رهبری کرده و بر انجام درست و به موقع کارهای آنان نظارت دارد. بخشی از فعالیت های مدیر منابع انسانی به کارکنان جدید و بخشی مربوط به کارکنان موجود در سازمان یا شرکت می باشد. او با برنامه ریزی منابع انسانی تعیین می کند که سازمان یا شرکت به نیروی انسانی جدید نیاز دارد یا خیر. در صورت نیاز برای فرآیند جذب و بکارگیری نیروی انسانی جدید برنامه ریزی می کند. در مورد نیروهای کاری موجود، بر فرآیندهای بررسی دوره ای عملکرد، مدیریت میزان حقوق و دستمزد، آموزش، سنجش میزان انگیزه آنها و برنامه ریزی برای افزایش آن نظارت دارد.

او شناخت کاملی از توانایی کارکنان دارد و برای افزایش توانمندی و انگیزه کارکنان متناسب با اهداف سازمان برنامه ریزی می کند. برای مثال مدیر منابع انسانی ممکن است با ارزیابی میزان بهره وری کارکنان به مدیر ارشد پیشنهاد کند با اعمال برخی تغییرات در مزایای دریافتی کارکنان می توان انگیزه و در نهایت کارایی و بهره وری آنها را به میزان قابل توجهی افزایش داد.
 

وظایف مدیر منابع انسانی

  • هماهنگی نیروهای کار سازمان یا شرکت، شناخت استعدادها و توانمندی ها و برنامه ریزی برای استفاده بهتر از آنها- به عنوان مثال مدیر منابع انسانی با شناخت کاملی که از پست های موجود و توانمندی های کارکنان دارد، تصمیم می گیرد که هر یک از کارکنان برای چه پستی مناسب است.

  • برقراری ارتباط مناسب بین مدیریت ارشد و کارکنان سازمان یا شرکت با رسیدگی به شکایات و سوالات، و حل مشکلات کاری کارکنان

  • همکاری و ارائه مشاوره به مدیریت ارشد در خصوص سیاست های مربوط به نیروی انسانی – چون مدیر منابع انسانی از کلیه امور مربوط به منابع انسانی آگاهی کامل دارد، بهترین مشاور مدیر برای تصمیم گیری و خط مشی گذاری در این حوزه است.

  • هماهنگ کردن  و نظارت بر کار متخصصان و کارکنان بخش منابع انسانی

  • نظارت بر فرآیند های جذب، مصاحبه، انتخاب، استخدام، ارزیابی عملکرد، آموزش و نگهداری کارکنان

  • مدیریت مسایل  و مشکلات نیروی انسانی مانند واسطه گری اختلافات، مسایل مربوط به اخراج کارکنان، هدایت رویه های انضباطی، نبود انگیزه کافی در کارکنان، مشکلات مربوط به حقوق و مزایا و …
     

درباره نویسنده

من درباره مشاغل، رشته های تحصیلی و کارآفرینی تحقیق می کنم و از طریق نوشتن و ترجمه مقاله، مشاوره و برگزاری سمینار به دانش آموزان، دانشجویان و کارجویان در انتخاب شغل و رشته تحصیلی و یا شروع یک کسب و کار جدید کمک می کنم.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.