چطور توانمندی و مهارت های خود را با شغل آینده تان تطبیق دهید؟

چطور توانمندی و مهارت های خود را با شغل آینده تان تطبیق دهید؟

کارفرماها معمولا در مدت بسیار کوتاهی با بررسی رزومه شما تصمیم می گیرند که شما برای شغل مورد تقاضا، مناسب هستید یا خیر. بنابراین باید مطمئن شوید اینکه شما مهارت ها، تجارب و ویژگی های زیاد ارزشمندی دارید، برای کارفرما واضح بوده و سریع آن را متوجه می شود.

 

توصیه هایی برای تطبیق دادن توانمندیها با شغل مورد نظر

تمرکز روی مهارت ها و نقاط قوت مرتبط با شغل مورد نظر در نوشتن رزومه و مصاحبه شغلی سیار مهم است. هر چقدر ویژگیها، مهارت ها و توانمندیهای شما با این شغل متناسب تر باشد، فرصت و شانس بیشتری برای رسیدن به شغل مورد نظرتان دارید.

 

آگهی های استخدام را بررسی و تحلیل کنید

با بررسی آگهی های استخدامی علاوه بر شناخت برخی از کارفرماها، با مشاغل مورد نیاز آنها، ویژگی ها و مهارت هایی که مورد نظر اکثر کارفرماها می باشد و نیز گاهی مسئولیت ها و وظایف مربوط به شغل ها آشنا می شوید.

فرصت کافی برای بررسی آگهی های استخدامی اختصاص دهید تا با خواسته کارفرمایان آشنا شوید. در این صورت به خوبی می توانید در مورد نحوه نوشتن و تکمیل رزومه خود و چگونگی ارسال درخواست کار تصمیم گرفته و عمل کنید.

 

یک لیست تهیه کنید

اگر شغل خاصی را انتخاب کردید، قدم بعدی برای ایجاد ارتباط بین مهارت هایتان و خواسته کارفرما این است که لیستی از توانمندی های یک متقاضی ایده آل برای شغل مورد نظرتان تهیه کنید. اگر در آگهی استخدامی این موارد به مشروح آورده شده است، می توانید از همان آگهی یا آگهی های مشابه، در تهیه این لیست استفاده کنید.

کلمات کلیدی ای که بیانگر مهارت ها، توانمندی ها و تجربیات مورد نظر کارفرما است، را استخراج کنید. همچنین وظایف آن شغل را به خوبی بررسی کرده و بر مبنای آن ویژگی ها و توانمندی های لازم برای انجام آنها را نیز مشخص کنید. برای مثال اگر یکی از وظایف شغل مورد نظرتان، برنامه ریزی هفتگی یا ماهیانه برای پرسنل بخش است، مهارت برنامه ریزی یکی از مواردی است که باید به لیست خود اضافه کنید. (برای اطلاع از وظایف و مسئولیت های مشاغل مختلف کلیک کنید)

 

اطلاعات بیشتری کسب کنید

گاهی در آگهی های استخدامی اطللاعات کافی در مورد شغل ارائه نمی شود. بهتر است در این موارد به سایت کارفرما مراجعه کرده و اطلاعات بیشتری در مورد شغل مورد تقاضا کسب کنید.

راه دیگر برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر این است که می توانید به سایت های استخدامی از جمله دنیای کار سری بزنید و سایر آگهی های استخدامی مشابه را بررسی کنید.

همچنین جستجو در گوگل برای شغل مورد نظر یا مشاغل مشابه بسیار کمک کننده است. مثلا برای شغل حسابدار می توانید عبارت «وظایف شغل حسابدار یا وظایف حسابدار» را در گوگل جستجو کنید. البته در سایت دنیای کار به راحتی می توانید اطلاعات کامل و جامعی از وظایف ومسئولیت ها، مهارت ها و توانمندی های لازم، بازارکار و وضعیت استخدامی، درآمد و حقوق و بسیاری اطلاعات دیگر از مشاغل مختلف را پیدا کنید. ( برای کسب اطلاعات جامعی از شغل حسابدار کلیک کنید)

 

سوال کنید

اگر واقعا می خواهید شغل خاصی را بدست آورید، با متخصصان و افراد شاغل در آن نوع شغل صحبت کنید و در مورد شغل مورد نظر، موارد مهم و کلیدی برای رسیدن و پیشرفت کردن در آن را از طریق آنها شناسایی کنید.

 

تطبیق دهید

حال که لیست کاملی از مهارت ها و توانمندی های لازم شغل مورد نظرتان را استخراج کرده اید، هر کدام از توانمندی ها را به دقت بررسی کرده و سعی کنید بفهمید چطور می توانید به بهترین شکل اثبات کنید که شما این توانمندی را دارا هستید. جمله ای در مورد هر توانمندی و مهارت خاص خود بنویسید که تقریبا دقیق مشخص کند که شما چطور از این توانمندی در کار، تحصیل و یا برنامه و محل خاصی در گذشته استفاده کرده اید.

تا جای ممکن هر نتیجه مثبتی را که به واسطه کاربرد آن مهارت خاص کسب کرده اید ، بیان کنید. به عنوان مثال برای شغل کارشناس فروش، داشتن روابط عمومی بالا یکی از مهارت های لازم و اصلی می باشد. باید در جمله ای نشان دهید که شما این مهارت را داشته و در محل کار قبلی خود به واسطه آن توانسته اید چندین فروش خوب برای شرکت خود انجام دهید.

 

توانمندی های خود را اولویت بندی کنید

زمانی که می خواهید در رزومه مهارت ها و توانمندی های خود را بیان کنید، آنها را به ترتیب اهمیت و تاثیری که در شغل مورد نظرتان دارند، بنویسید. به عنوان مثال برای شغل حسابدار، داشتن توانایی خوب در ریاضی و محاسبات، داشتن دقت زیاد و توجه به جزئیات و توان تجزیه و تحلیل مسایل را می توان جزء اصلی ترین و مهم ترین توانمندی های لازم برای یک حسابدار قلمداد کرد که باید در رزومه در اولویت بالاتری نسبت به سایر مهارت ها قرار گیرند.

 

رزومه خود را مرور کنید

رزومه خود را به دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که تمامی مهارت ها و توانمندیهای شغل مورد نظر در آن آورده شده است. آنهایی که مهم تر است را بالاتر قرار داده تا توجه بیشتری را جلب کنید.

 

در طول مصاحبه …

قبل از مصاحبه استخدامی بار دیگر توانمندی ها و مهارت هایی را که در رزومه نوشته و اولویت بندی کرده اید را مرور کرده و آماده باشید که در مورد آنها به هر سوالی در جریان مصاحبه پاسخ دهید.

 

مطالب مرتبط

1 نظر

  1. سمانه

    من قبلا نوشتن رزومه را جدی نمی گرفتم ولی ۲ هفته پیش که با سایت شما آشنا شدم و چند تا مقاله رو که خوندم گفتم تغییری در رزومه ام بدم شاید مؤثر باشه و این کار رو طبق چند تا مقاله رزومه نویسی انجام دادم و امروز از یک شرکتی که رزومه جدید ام رو براشون فرستاده بودم با من تماس گرفتند و عصر قرار مصاحبه دارم. خواستم قبل از رفتن به این جلسه از مدیران سایت دنیای کار تشکر کنم و به همه دوستان هم توصیه کنم که اونها هم روزمه های خودشون رو بیشتر اهمیت بدن. مرسی

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.