مهارت های لازم برای منشی یا مسئول دفتر

مهارت های لازم برای منشی یا مسئول دفتر

مهارت لازم برای منشی / مسئول دفتر

  • مهارت های نوشتاری و گفتاری خوب – به دلیل ارتباط کاری زیاد با کارکنان شرکت (سازمان) و مخصوصا مدیریت ارشد

  • مهارت سازماندهی و مدیریت زمان – به دلیل مسئولت تنظیم زمان جلسات مدیریت و برقراری هماهنگی بین مدیران و مسئولین بخش های مختلف و …

  • مهارت در تایپ، کار با برنامه های مورد نیاز کامپیوتری

  • آشنایی با دستور زبان و نحوه نامه نگاری – زیرا در خیلی از شرکت ها نامه های اداری توسط منشی تایپ می شود.

  • دقت و توجه به جزئیات

  • توانایی تحمل فشار کاری زیاد و انجام به موقع کارها

  • توانایی کار تیمی – زیرا مسئول دفتر یا منشی در بسیاری از شرکت ها بیشترین ارتباط را با سایر افراد داخل یا خارج از شرکت بر عهده دارد و لازم است بتواند با آنها تعامل مثبت و سازنده ای داشته باشد.

  • رازداری –  زیرا منشی نزدیکترین شخص به مدیر است و رازداری از ویژگی های مهم او برای مدیریت به حساب می آید.

 

رشته های تحصیلی مناسب برای منشی گری یا مسئول دفتر

برای منشی یا مسئول دفتر شدن، معمولا نیاز به تحصیل در یک رشته خاص نمی باشد. البته به تازگی رشته هایی تخصصی مانند امور دفتری و منشی گری در برخی از دانشگاه های کشور راه اندازی شده است.

عموما افراد دارای مدرک کاردانی، کارشناسی و یا کارشناسی ارشد در رشته های مختلف می توانند منشی یا مسئول دفتر شوند. البته رشته هایی مانند حسابداری، مدیریت، روانشناسی و … بیشتر برای شغل منشی گری مورد نظر کارفرماها هستند.

در برخی شرکتها و موسسات، مدرک منشی در درجه پایین تری از اهمیت قرار دارد و داشتن دیپلم کافی است. این قبیل شرکتها معمولاً برای ویژگیهای دیگر منشی (مثل داشتن روابط عمومی بالا و برخورد مناسب، وضعیت ظاهری و آراستگی، مهارتهای تایپ و پاسخگویی تلفن، توانایی انجام هماهنگی های فشرده و سنگین مثلا در زمان برگزاری همایشها و جلسات) اهمیت بیشتری قائلند.

 

شخصیت شناسی منشی یا مسئول دفتر

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.
 
به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.
 

شخصیت شناسی منشی یا مسئول دفتر بر اساس تست  MBTI

 ISFJ این تیپ شخصیتی توان خوبی در سازماندهی داشته و توجه زیادی به جزئیات دارد.

ESFP این تیپ شخصیتی دوست دارد با مردم در ارتباط باشد. این تیپ شخصیتی حداکثر تلاش خود را برای رفع خواسته های مراجعان انجام می دهد. او به جزئیات توجه زیادی دارد.
 

آیا تیپ شخصیتی خود را می شناسید؟ آیا می خواهید بدانید این شغل مناسب شما هست یا نه؟

اکنون برای استفاده بهتر از نتایج این بخش، ابتدا وارد این صفحه شوید و با مطالعه دقیق آن، تیپ شخصیتی خود را تعیین کنید. سپس نتایج بررسی تیپ شخصیتی خود را با تیپ های شخصیتی بالا تطبیق دهید. باز هم یادآوری می کنیم که این تست یک ابزار کمکی است و اگر نتایج آن با یکی از تیپ های شخصیتی یاد شده منطبق بود، شما احتمالاً با این شغل احساس رضایت بیشتری خواهید کرد.

 

درباره نویسنده

من درباره مشاغل و رشته های تحصیلی و ارتباط آنها با شخصیت افراد تحقیق می کنم و از طریق نوشتن و ترجمه مقاله، مشاوره و برگزاری سمینار به دانش آموزان و دانشجویان در انتخاب شغل و رشته تحصیلی کمک می کنم.

مطالب مرتبط