رزومه چیست و چگونه یک رزومه مناسب بنویسیم؟

رزومه چیست و چگونه یک رزومه مناسب بنویسیم؟

 رزومه  . . . ؟

رزومه متنی است یک یا چند صفحه ای، حاوی اطلاعات و مشخصاتی که شما باید قبل از مصاحبه در اختیار کارفرمایان قرار دهید تا آنان بتوانند ارزیابی اولیه ای از تواناییهای شغلی و فردی شما پیدا کنند. در واقع رزومه باید تصویری ذهنی از شما و فعالیتهای شغلی تان به خواننده ارائه کند. از این حیث رزومه، در حقیقت جنبه ای تبلیغاتی نیز دارد بدین ترتیب که ویژگیهای مؤثر و مفید خود را در اختیار کارفرما قرار می دهید و به نوعی سعی می کنید تا وی را متقاعد کنید که از بین چندین داوطلب، شما را برای شرکت در مصاحبه انتخاب کند.

 

ویژگی های رزومه خوب

رزومه باید به طور مثبتی مهارتها و توانایی های شما را نشان دهد. رزومه در عین حال که باید کاملاً صادقانه و شفاف باشد، در آن جایی برای تعارفات و شکسته نفسی نیست .رزومه به هیچ وجه زندگینامه، شرح گذشته و یا حال شما نیست (هر چند که قسمت عمده آن مربوط به سوابق کاری تان می شود). اولین هدف رزومه جلب توجه کارفرماست .بنابراین در هر جمله ای که می نویسید باید سعی کنید به نوعی علاقه و توجه خواننده را جلب کنید. یک رزومه خوب می تواند کلید موفقیت شما در امر کاریابی باشد. به آن از دید انجام وظیفه نگاه نکنید: نوشتن رزومه با پر کردن فرم ثبت نام فرق میکند! 

چگونه یک رزومه خوب بنویسیم؟

روی نیازهای کارفرما تأکید کنید نه نیازهای خودتان . کسی که رزومه شما را بررسی خواهد کرد معمولاً خود نیز از نزدیک با شغل مربوطه در ارتباط است و صحت انجام کار برای وی از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین باید در نوشتن رزومه توانایی های خود را به خوبی نشان دهید. از خود بپرسید که یک داوطلب خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ چه توانایی های ویژه ای وی را در بین سایر داوطلبان متمایز می کند؟ کارفرما حقیقتاً چه نیازی دارد؟ این مرحله از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر نتوانید به نیازهای آنان پاسخ دهید، از رزومه خود جوابی نخواهید گرفت. سعی کنید تا خود را جای کارفرما قرار دهید تا بتوانید دید بهتری پیدا کنید. این دید در تمام مراحل نوشتن رزومه کارگشای شما خواهد بود.
ابتدا برنامه ریزی کنید. روی موضوع خوب تمرکز کنید. ببینید کارفرما چه می خواهد و شما چه چیزی برای ارایه به وی در دست دارید. پاسخ سؤالهای مطرح شده در قسمت قبل را روی کاغذی یادداشت کنید. سپس به ترتیب اهمیت به آنها پاسخ دهید. سعی کنید هر آنچه را که به نوعی در مطرح کردن شما به عنوان کاندیدای مطرح مؤثر است لحاظ کنید. مسأله اصلی این است که بتوانید با فکری باز بین آنچه کارفرما می خواهد و آنچه که تا کنون انجام داده اید ارتباطی مناسب برقرار کنید. لزومی ندارد که خود را به مباحث شغلی محدود کنید. از هر نکته ای در زندگیتان که می تواند برای کارفرما جالب توجه باشد، استفاده کنید. این یادداشتها هسته اولیه رزومه شما خواهد بود. 

نحوه نگارش رزومه و انواع آن

نکته مهم دیگر در مورد نحوه نگارش، قالب و آرایش رزومه است. آرایش های معمول لزوماً بهترین راه حل برای شما نیستند، بلکه در وضعیتهای مختلف، آرایشها و قالب های مختلف و یا ترکیبی از آنها جواب می دهند. در فرمهای الکترونیکی رزومه معمولاً این مسأله حل شده است. آنچه باقی می ماند، ترتیب ذکر موارد مختلف (مثل سوابق کاری) است که میتواند به صورتهای گوناگونی باشد. 

یکی از قالبهای معمول رزومه، رزومه زمانی (Chronological) است. در این شیوه سوابق کاری به ترتیب عکس زمانی با ذکر نام شرکت، تاریخ و عنوان کار آورده می شود. کسانی که تجربه کاری طولانی و ممتد دارند، معمولاً از این نوع رزومه استفاده می کنند. 

نوع دیگر رزومه، رزومه عملکردی(Functional) است. در این روش نویسنده بر دستاوردها و تواناییهای شغلی خود تأکید می کند و آنها را در دسته هایی مثل مدیریت، رهبری، طراحی و سایر مهارتها و تواناییها مرتب می کند. چنین رزومه ای برای کسانی که به تازگی فارغ التحصیل شده اند یا تجربه کاری زیادی ندارند و یا می خواهند زمینه کاری خود را تغییر دهند، مناسب است. می توان از ترکیب هر دو قالب نیز استفاده کرد. یعنی هر دو بخش سوابق شغلی و تواناییها و تخصصها را در رزومه گنجاند. 

بخشهای اصلی رزومه

بخش های اصلی رزومه عبارتند از :

  • اطلاعات شخصی
  • سوابق تحصیلی
  • تجارب شغلی
  • مهارتها
  • زبان خارجی
  • اهداف شغلی
  • قسمتهای دیگر شامل: جوایز و تشویق ها، عضویت در انجمن ها و گروه های حرفه ای، انتشارات، علایق جنبی و معرفین

 

کارجوی محترم، حال که اطلاعات خوبی در مورد رزومه پیدا کردید، می توانید با ثبت کامل رزومه خود در دنیای کار، خود را در معرض توجه تعداد زیادی از کارفرمایان قرار دهید. برای ثبت رزومه خود کلیک کنید.

 

منبع مطلب:iranianpath.com

درباره نویسنده

مطالب مرتبط