استخدام کارشناس کنترل کیفیت

استخدام کارشناس کنترل کیفیت

چگونه کارشناس کنترل کیفیت شوم؟ 

اگر شما دانش فنی یک صنعت را داشته و به جزئیات توجه زیادی داشته باشید، شغل کارشناس کنترل کیفیت برای شما  ایده آل است. برای موفق شدن به عنوان یک متخصص کنترل کیفیت شما همچنین باید سازمان یافته و نظام مند فکر و عمل کنید. همچنین نیاز به داشتن مهارت های مدیریت پروژه و اولویت بندی وظایف دارید.
 
برای تبدیل شدن به یک متخصص کنترل کیفیت باید تجربه و یا مدارک مرتبط با صنعت مورد نظر را داشته باشید. در دانشگاه ها برخی از دروس مرتبط مانند مدیریت کیفیت، کنترل و اطمینان تدریس می شود که در کار بسیار مفید است.

در اینجا مجموعه ای از مهارتها و توانمندیها و نیز تحصیلات لازم برای رسیدن به شغل کارشناس کنترل کیفیت را خواهید دید:

 

دانش ، مهارت و توانمندیهای مورد نیاز

  • مهارت های نوشتاری و گفتاری در سطح عالی

  • دانش فنی صنعت حوزه کاری خود – زیرا کنترل کیفیت در هر صنعتی دارای معنا و ابعاد خاص خود می باشد و کارشناس کنترل کیفیت برای انجام کنترل های کیفی لازم نیاز است با دانش مربوط به صنعت مورد نظر آشنایی کامل داشته باشد.

  • دانش استانداردهای کنترل کیفیت و قوانین مربوطه

  • مهارت های خوب سازمانی و داشتن رویکرد روش مند در کار به منظور استفاده مناسب از بهترین روش های موجود و مرسوم ملی و بین المللی برای کنترل کیفی محصولات یا خدمات تولیدی

  • توانایی اولویت بندی کارها و انجام به موقع پروژه ها مطابق با زمان تعیین شده

  • توانایی توجه زیاد به جزئیات – این ویژگی از مهمتری مهارت های مورد نیاز متخصص کنترل کیفیت در هر شرکت است و باعث می شود که کنترل های کیفی به نحو احسن صورت پذیرد.

  • مهارت های کار تیمی در حد خوب – به منظور همکاری با سایر اعضای تیم کنترل کیفیت در شرکت ها، کارخانجات و پروژه های بزرگ

 

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل کارشناس کنترل کیفیت

متخصصان کنترل کیفیت اغلب در رشته های زیر تحصیل کرده اند :

 اما در هر صنعت، هر یک از افراد با تجربه که مهارت های لازم را کسب کرده و از دانش کنترل کیفیت هم بهره مند باشند می توانند در شغل کارشناسی کنترل کیفیت گماشته شوند.

 

بازارکار و  وضعیت استخدام کارشناس کنترل کیفیت

کنترل و تضمین کیفیت، اهمیت بسیار زیادی در محیط رقابتی شرکت ها در بازار جهانی داشته و خواهد داشت. با توجه به این موضوع، استخدام کارشناس کنترل کیفیت در صنایع مختلف در بخش خصوصی و دولتی انجام می شود. شما پس از استخدام در این جایگاه، با کسب تجربه و آموزش بیشتر می توانید تا مشاغل نظارتی، مدیریتی و تحقیقاتی پیشرفت کنید.

 

وضعیت استخدام کارشناس کنترل کیفیت در برخی کشورهای جهان

آمریکا – پیش بینی می شود میزان استخدام متخصصان کنترل کیفیت بین سال های  ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد ۸ درصدی خواهد داست. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.

استرالیا – در ۵ سال گذشته میزان استخدام متخصصان کنترل کیفیت رشد منفی ۲۶.۲ درصدی داشته و رشد کاهشی برای سال های آتی پیش بینی شده است.
 

حقوق و درآمد کارشناس کنترل کیفیت 

کارشناسان کنترل کیفیت در صنایع مختلف مشغول به کار می باشند. لذا حقوق و مزایای هر یک از آنها متناسب با صنعتی که در آن فعالیت می کنند، سابقه شغلی مرتبط، میزان مهارت و تخصص و سایر عوامل دیگر متغیر است. متأسفانه آمار و ارقام دقیقی از میانگین حقوق دریافتی این گروه در ایران در دسترس نمی باشد.

 

درآمد شغل کارشناس کنترل کیفیت در برخی از کشورهای جهان

آمریکا – متوسط درآمد سالیانه متخصصان کنترل کیفیت در سال ۲۰۱۰، ۱۵.۸۸ دلار (ساعتی) و متوسط همه مشاغل ۱۶.۲۷ دلار (ساعتی) بوده است. مطابق با آخرین آمارهای سال ۲۰۱۳، درآمد سالیانه این شغل حدود ۶۳.۰۰۰ دلار می باشد.

استرالیا – متوسط درآمد سالیانه این متخصصان  ۴۳.۲۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان – متوسط درآمد سالیانه این شغل برای افراد تازه کار بین ۱۹.۰۰۰ تا ۲۳.۰۰۰ دلار  و برای  متخصصان با تجربه بین ۲۴.۵۰۰ تا ۳۸.۰۰۰ دلار می باشد. متوسط درآمد سالیانه مدیران کیفیت بسته به اندازه سازمان بین ۳۳.۵۰۰ تا ۷۶.۰۰۰ دلار و برای مدیران ارشد این بخش ۹۱.۵۰۰ تا ۱۰۷.۰۰۰ دلار است

درباره نویسنده

من درباره مشاغل، رشته های تحصیلی و کارآفرینی تحقیق می کنم و از طریق نوشتن و ترجمه مقاله، مشاوره و برگزاری سمینار به دانش آموزان، دانشجویان و کارجویان در انتخاب شغل و رشته تحصیلی و یا شروع یک کسب و کار جدید کمک می کنم.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.