وضعیت درآمد و استخدام معلم ها

وضعیت درآمد و استخدام معلم ها

مهارت و دانش مورد نیازمعلم

  • داشتن علاقه و اشتیاق زیاد به آموزش و پرورش
  • توانایی خوب در تدریس

  • توانایی ایجاد و گسترش روابط خوب با دانش آموزان، والدین، مسئولان مدرسه و…

  • تعهد کاری زیاد و رعایت برابری بین دانش آموزان

  • توانایی کار تیمی همراه با داشتن ابتکار عمل

  • ایجاد انگیزه و شوق یادگیری در دانش آموزان

  • توانایی سازماندهی و مدیریت زمان

  • توانایی مدیریت کلاس و برخورد صحیح با رفتارهای نامناسب

  • صبر و خوش خلقی

 

 تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل معلمی

برای معلم شدن باید تحصیلات دانشگاهی داشت. رشته های زیادی در این خصوص وجود دارند. داوطلبان شغل معلمی می توانند در دانشگاه های وابسته به وزارت آموزش و پرورش (دانشگاه های فرهنگیان -مراکز تربیت معلم سابق- و شهید رجایی) در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند. استخدام معلم در آموزش و پرورش از بین فارغ التحصیلان این دانشگاه ها صورت می گیرد.
 
 گاهی بر مبنای نیاز موجود، از بین فارغ التحصیلان دانشگاه های دیگر در رشته های مختلف، استخدام معلم انجام می شود که این افراد باید دوره های مهارت آموزی لازم را گذرانده و صلاحیت های حرفه ای مورد نیاز را کسب کنند.

برای استخدام در آموزش و پرورش باید از طریق آگهی های استخدامی که انتشار می یابد، با شرایط آن آشنا شد و بعد اقدام کرد. برای تدریس در مدارس غیر انتفاعی نیز می توان به آنجا مراجعه و درخواست استخدام خود را به مسئولان مدارس ارائه داد.
 

شخصیت شناسی معلم

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.
 
به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.
 

شخصیت شناسی معلم بر اساس تست MBTI

ENFJ این تیپ شخصیتی دوست دارند به دیگران کمک کنند تا رشد کنند. آنها دوست دارند با اشخاص سر و کار داشته و بیشتر مطالبی را تدریس کنند که بتوانند به معنای آنها توجه داشته باشند مانند هنر.

INFJ  این تیپ شخصیتی دوست دارد از دانش و ایده های خود برای کمک به دیگران استفاده کند. این افراد علاقه دارند که ارتباطات فردی (دو نفره) و عمیق با دیگران برقرار کنند که در این شغل شرایط آن وجود دارد. این تیپ شخصیتی بیشتر مناسب معلمی در سطح دبیرستان و عموما  تدریس دروس هنر، موسیقی، زبان و علوم اجتماعی می باشند.

ENFP  این تیپ شخصیتی مشاورانی دلسوز، مهربان، خلاق و حمایتگر هستند. آنها می توانند روی دیگران تاثیر زیادی بگذارند. با انرژی زیادی که دارند، انگیزه لازم برای تغییرات مثبت در زندگی را به دانش آموزان خود می دهند. این گروه از معلمان در آموزش دروس هنر و زبان توانمندتر هستند.

INFP  این تیپ شخصیتی دوست دارد به دیگران کمک کند در زندگی شان به رشد، دانش و فراست بیشتری دست پیدا کند. او از فرآیند آموزش و  یادگیری لذت می برد.

ESTJ این تیپ شخصیتی دوست دارد در دنیای حقیقی کار کرده و کارهای ملموس انجام دهد. همچنین کار کردن مطابق با رویه ها و مقررات موجود را می پسندد و دوست دارد در موضع قدرت و سرپرستی باشد و نتیجه کار خود را به صورت واقعی و ملموس ببیند.

ISTJ   این تیپ شخصیتی از کارهای آموزشی به خصوص در حوزه مسایل فنی (مانند ریاضیات) لذت می برد.

ESFJ این تیپ شخصیتی دوست دارد با دانش آموزان جوان تر و کودکان کار کند و مهارت های اولیه را به اشخاص بیاموزد.

 ISFJ این تیپ شخصیتی به آموزش علاقه دارد زیرا می تواند به دیگران کمک کند و تاثیر مثبتی روی جامعه بگذارد. او اغلب ترجیح می دهد در مدارس ابتدایی تدریس کند.

ESFP این تیپ شخصیتی کار آموزش و معلمی را دوست دارد به خصوص به کودکان و دانش آموزان ابتدایی. او علاقه مند است مهارت های اولیه را به آنها یاد داده و به بچه ها کمک کند به سازگاری بیشتری در زندگی برسند.

ISFP این تیپ شخصیتی از ارائه خدمت به دیگران و رفع نیازهای آنها لذت می برد.

 

آیا تیپ شخصیتی خود را می شناسید؟ آیا می خواهید بدانید این شغل مناسب شما هست یا نه؟

اکنون برای استفاده بهتر از نتایج این بخش، ابتدا وارد این صفحه شوید و با مطالعه دقیق آن، تیپ شخصیتی خود را تعیین کنید. سپس نتایج بررسی تیپ شخصیتی خود را با تیپ های شخصیتی بالا تطبیق دهید. باز هم یادآوری می کنیم که این تست یک ابزار کمکی است و اگر نتایج آن با یکی از تیپ های شخصیتی یاد شده منطبق بود، شما احتمالاً با این شغل احساس رضایت بیشتری خواهید کرد.

 

بازارکار و  وضعیت استخدام معلم

معلم می تواند در انواع مدارس دولتی و غیر انتفاعی تدریس کند. همچنین تدریس خصوصی و یا تدریس در مراکز آموزشی هم فرصت های کاری است که برای او وجود دارد. با کسب تجربه و سابقه کاری، می تواند به سمت های معاون و مدیر مدرسه و یا پستی دیگر در اداره آموزش و پرورش دست یابد.
 
در خصوص وضعیت بازارکار و استخدام معلم در کشور اطلاعات موثقی در دسترس نیست. استخدام معلم رسمی در سال های اخیر بسیار کاهش یافته و در عوض از معلمان شرکتی و حق التدریسی استفاده شده است. معلمان در سال های اخیر با مسایل و مشکلات زیادی در کشور روبرو بوده اند. برخی از آنها که هنوز نیز رفع نشده اند عبارتند از  :

  • ناکافی بودن حقوق و مزایای معلمان با در نظرگرفتن اهمیت و حساسیت کارشان

  • دو شغله بودن بسیاری از معلمان

  • نبود امکانات و تجهیزات آموزشی کافی در مدارس به خصوص هنرستان های شهرستان ها و در نتیجه آموزش دروس به  دانش آموزان به صورت صرفا تئوری

  • وجود مشکلات زیاد در روند استخدام معلمان حق التدریسی

  • و …

 

 وضعیت استخدام معلم در برخی کشورهای جهان

آمریکا – رشد متفاوتی برای میزان استخدام معلم در دوره های مختلف پیش بینی شده است.

استرالیا  -میزان استخدام معلم در دوره های مختلف رشد متفاوتی داشته اند ولی برای سال های آتی رشد خوبی برای همه آنها پیش بینی شده است.
 

حقوق و درآمد معلم

آمار صحیح و دقیقی از میزان حقوق معلم در دسترس نمی باشد. درآمد معلمان مدارس دولتی و غیر انتفاعی با یکدیگر متفاوت است. برخی از معلمان هم که علاوه بر کار اصلی خود در مدارس تدریس خصوصی می کنند، با توجه به دانش و تخصص خود، درآمدهای متفاوتی نیز از این راه کسب می کنند. با توجه به نرخ هر ساعت تدریس خصوصی و تعداد شاگردان خصوصی معلمان، این درآمدها برای برخی معمولی و برای برخی بسیار خوب است.

سال هاست که در کشور بر سر میزان حقوق رسمی معلمان و نحوه پرداخت آن بحث و گفتگوهایی وجود دارد. اشکالات زیادی به نظام پرداخت حقوق فعلی معلمان از سوی کارشناسان مختلف وارد شده است. با توجه به این موارد چندی است که بحث تغییر نظام پرداخت ها و رتبه بندی که زیر مجموعه سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش است، مطرح می باشد.

بر اساس این نظام جدید، مبنای پرداخت به معلمان دیگر لزوما قانون مدیریت خدمات کشوری نمی باشد. در نظام رتبه بندی معلمان، چهار رتبه برای آنها در نظر گرفته شده که عواملی مانند سوابق و مدرک تحصیلی، شرکت معلمان در فعالیت‌های مدرسه، داشتن مقالات علمی و پژوهشی، خدمت در مناطق محروم و … در رتبه بندی و ارتقای رتبه معلمان موثر است. همچنین لازم به ذکر است حقوق این افراد با افزایش حق شغل آنها از رتبه دوم به بالا، افزایش نسبتاً خوبی خواهد داشت. این طرح به تصویب نهایی رسیده است و قرار است از مهر ۹۴ اجرایی شود.
 

میزان درآمد معلم در برخی کشورهای جهان

آمریکا – برای معلمان دوره های مختلف متفاوت است ولی متوسط درآمد سالانه آنها حدود۵۵.۰۰۰ دلار در سال ۲۰۱۳ می باشد.

استرالیا – برای معلمان دوره های مختلف متفاوت است ولی متوسط درآمد سالانه آنها حدود ۶۰.۰۰۰ دلار استرالیا ( قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان – متوسط درآمد سالانه معلمان بین ۳۲.۵۰۰ تا ۴۸.۰۰۰ دلار می باشد.

درباره نویسنده

کارشناس ارشد علوم پایه هستم با حدود بیست سال سابقه کاری در مراکز مختلف تحقیقاتی و دانشگاهی. در حوزه رشته های دانشگاهی و مشاغل مربوطه مطالعه و تحقیق می کنم. علاقه مندم تا نتایج بررسی ها و تجربیاتم رو در اختیار دوستان قرار بدم و از این طریق در انتخاب شغل و رشته تحصیلی به اونها کمک کنم.

مطالب مرتبط

2 نظر

  1. شیرین

    یه سوال داشتم میخواستم بدونم من که رشته ام تجربیه و سال اولم میتونم بعد از گرفتن مدرک تحصیلی از رشته تجربی در دانشگاه مثلا لیسانس ایا میتونم بعد از اون در کنکور تربیت معلم شرکت کنم و مدرک اون هم بگیرم؟؟؟

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.